mandag den 22. december 2008

Chokoladebrud

Første del af opskriften fik jeg på et kursus - sådan et af de her "personlig udviklings kurser" hvor man bliver heglet igenne. Jeg var så meget på vej hjem igen allerede inden jeg landede på kursusstedet - hvor meget jeg end var klar da jeg meldte mig til, så var jeg aldeles totalt "uklar" da dagen oprandt:( dette endte så også med at jeg, da vi skulle give hinanden feedback den sidste dag, fik at vide at jeg havde været så meget "Ritt Bjerregaard" den første dag. Men jeg affandt mig med min skæbne og forsøgte at "leve med" - selv om læreren kaldte mig "lyserød" - Vi blev præsenteret for 4 forskellige stilarter - typisk ville man være mest en stilart. Jeg faldt uden for kategori og var "lyserød" - nå men i en pause snakkede vi mad, desserter og hvad der ellers kan stoppes i hovedet og en anden deltager fortalte om det her chokoladebrud som hun havde fået på et kursus en gang - det smagte så fantastisk og var så simpelt at lave. da jeg dagen efter sad i Arlanda med en kollega lavede vi lidt produktudvikling og kom frem til denne opskrift:

En god håndfuld eller 2 hasselnødder "bages" i ovnen på ca 100 grader i 15-20 min, når de er færdige nulres hinderne af.
Nogenlunde samme mængde mandler smuttes og ristes let på en pande
Nødder og mandler hakkes
50/50 god chokolade (den med højt cacao indhold) og nougat smeltes, gerne i micorovn på ca 600 vat i 1½ min - der røres lidt i det og det får måske lige 30 sekunder mere
Mandler, nødder og chokolade/nougat blandes og fyldes forsigtigt i små sølvpapirforme (dem der kommer i pakker af 20 stk i forskellige farver, til 300 g chokolade/nougat går der ca 40 små forme)

Det er ret godt:o)

2 kommentarer:

Moster Tulle sagde ...

Mums....og tak :-)

Kristina sagde ...

Så lidt, velbekomme:-)